ESHOT Genel Müdürlüğü 2025 mali hesabı 16 yıl sonra oy birliğiyle kabul edildi
İzmir Büyükşehir Belediyesi Meclisi'nde ESHOT'un 2025 Mali Yılı Kesin Hesabı tüm siyasi partilerin ortak oyuyla geçti. Elektrikli otobüs yatırımları, düşük arıza oranı, dijitalleşme projeleri ve çevreci ulaşım çalışmaları dikkat çekti.
Haberin Özeti
- • İzmir Büyükşehir Belediyesi Meclisi’nde ESHOT’un 2025 Mali Yılı Kesin Hesabı tüm siyasi partilerin ortak oyuyla geçti. Elektrikli otobüs yatırımları, düşük arıza oranı, dijitalleşme projeleri ve çevreci ulaşım çalışmaları dikkat çekti.
İzmir Büyükşehir Belediyesi Mayıs ayı olağan meclis toplantısının üçüncü oturumu, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay yönetiminde gerçekleştirildi. Toplantıda ESHOT Genel Müdürlüğü’nün 2025 Mali Yılı İdare Kesin Hesabı ile Taşınır Mal Yönetimi Hesabı oy birliğiyle kabul edildi. Böylece kurumun mali hesabı, 2010 yılından bu yana ilk kez tüm siyasi partilerin ortak onayını aldı.
ESHOT’un gelir ve gider tablosu açıklandı
ESHOT’un 2025 yılı gelir bütçesi yüzde 124 gerçekleşme oranıyla 16 milyar 493 milyon TL’ye ulaştı. Gider bütçesi ise yüzde 73 seviyesinde gerçekleşerek 17 milyar 651 milyon TL oldu. Kurumun öz gelirleri 3 milyar 499 milyon TL olarak açıklanırken, İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından sağlanan mali destek 12 milyar 717 milyon TL’ye ulaştı. Meclis görüşmelerinde toplu ulaşımın ticari değil, kamusal hizmet anlayışıyla sürdürüldüğü vurgulandı.
Elektrikli otobüs projesinde bakanlık süreci devam ediyor
Meclis gündeminde öne çıkan başlıklardan biri dinamik şarjlı elektrikli otobüs sistemi oldu. Proje kapsamında otobüslerin hareket halindeyken şarj edilmesi planlanıyor. Enerjinin ise ESHOT’un güneş enerji santrallerinden karşılanması hedefleniyor.
Fransız Société Générale ile 80 milyon Euro’ya kadar finansman için ön protokol imzalandığı, projenin Hazine ve Maliye Bakanlığı onay sürecinde bulunduğu açıklandı. Yapılan hesaplamalara göre dizel otobüslerde yıllık yakıt maliyeti 1 milyon 901 bin TL olurken, yeni sistemde bu maliyetin 150 bin TL seviyesine düşmesi bekleniyor. 100 araçlık filoda yıllık 175 milyon 111 bin TL tasarruf hedefleniyor.
ESHOT tarihinin en düşük arıza oranı kaydedildi
ESHOT, bin 731 araçlık filosu ve 448 hattıyla İzmir toplu ulaşımının önemli bölümünü karşılamaya devam ediyor. Günlük yolcu sayısının 1 milyonu aştığı belirtildi.
2024 yılında yüzde 15,95 olan arıza oranı, 2025 yılında yüzde 10,29 seviyesine düştü. Açıklanan veriler, kurum tarihindeki en düşük arıza oranı olarak kayıtlara geçti.
Telemetri sistemiyle günlük 33 milyon veri işleniyor
2025 yılı içerisinde bin 198 araca telemetri sistemi entegre edildi. Sistem sayesinde hız, motor performansı, yakıt tüketimi, frenleme davranışı ve rölanti dahil 150’den fazla parametre anlık olarak takip ediliyor.
Günlük 33 milyon verinin işlendiği sistem kapsamında uygulanan “Sürücü Karnesi” modeliyle eğitim verilen sürücülerde ihlal oranlarının yüzde 76 iyileştiği açıklandı. Rölanti kontrolü sayesinde ise 192 bin litre yakıt tasarrufu sağlandı.
Atölye üretimleriyle 131 milyon TL tasarruf
ESHOT’un kendi bünyesinde gerçekleştirdiği yedek parça üretimi, bakım, onarım ve geri kazanım çalışmaları sayesinde 2025 yılında toplam 131 milyon TL tasarruf elde edildi.
Elektronik kart revizyonu, piston onarımı, filtre temizliği ve kauçuk üretimi gibi çalışmaların maliyetleri önemli ölçüde düşürdüğü belirtildi. Sağlanan tasarrufun yaklaşık 11,5 yeni solo otobüs değerine karşılık geldiği ifade edildi.
Kadın şoför sayısı 288’e yükseldi
2025 yılında göreve başlayan 83 yeni kadın sürücüyle birlikte ESHOT bünyesindeki kadın şoför sayısı 288’e ulaştı. Kadın sürücü oranı yüzde 11 seviyesine çıktı.
Bu oranın küresel sektör ortalaması olan yüzde 6’nın üzerinde olduğu belirtilirken, uygulamanın uluslararası kurum ve temsilcilerin de dikkatini çektiği ifade edildi.
Elektrikli otobüs filosunda çevreci veriler açıklandı
ESHOT’un elektrikli otobüs filosu bugüne kadar 15 milyon 780 bin 68 yolcu taşıdı. Bu süreçte 2 milyon 854 bin 578 litre akaryakıt tüketimi önlenirken, 7 bin 650 ton karbon salımının da engellendiği açıklandı.
Gediz Güneş Enerjisi Santrali’nde toplam 10 milyon 105 bin 249 kWh enerji üretildiği ve elektrikli otobüslerin şarj ihtiyacının yüzde 127’sinin karşılandığı belirtildi. 2026 yılında planlanan ikinci etap güneş enerji santrali yatırımıyla kapasitenin artırılması hedefleniyor.

